DJECA IMAJU JAKO KRATKI RASPON POZORNOSTI, ZATO...

20 strategija za motiviranje nemotiviranih učenika

ponedjeljak, 30. svibnja 2016.

Kathy PEREZ ima iza sebe nekoliko desetljeća nastavničkog iskustva i posebnu edukaciju. Njeguje dinamičan stil. Biti na njezinoj radionici je kao da ste učenik u njezinoj učionici.

20 strategija za motiviranje nemotiviranih učenika

Kathy Perez objašnjava kako učionicu učiniti inspirativnom i zanimljivom svim učenicima, čak i onima koji se opiru učenju. Iskustvo sudjelovanja na njezinim radionicama posebno je i odudara od klasičnih predavanja koja dominiraju velikim edukacijskim konferencijama, a uz to je i zabavnije.

Ona kaže da, kad su učenici angažirani, kad predviđaju odgovore, pričaju jedni s drugima u razredu na načine koji slijede sigurne rutine i prakse, ne samo da postižu više, nego je i njihovo ponašanje bolje. Pritom se svi, pa i učitelji, bolje zabavljaju.

„Ako ne osvojimo njihovu pozornost, koja je svrha svega ovog?“ upitala je Kathy Perez publiku.

Ona je veliki zagovornik "pauza za mozak" i čestog kretanja tijekom dana. Podsjetila je nastavnike da djeca imaju jako kratak raspon pozornosti – učenik trećeg razreda može se koncentrirati otprilike osam minuta prije nego izgubi interes. Učiteljev je posao u lekciju uvesti mnogo brzih, uspješnih "pauza za mozak" da bi djeci pružio trenutak da se priberu.

Kathy Perez kaže da učitelji moraju biti spremni za širok spektar učenika koje moraju dočekati jednako širokim spektrom strategija za poučavanje na raznolike načine, uz mnogo ulaznih točaka za sudjelovanje i sadržaj.

 STRATEGIJE KOJE KATHY PEREZ KORISTI

NEMOJTE BITI DOSADNI

„U svojim motivirajućim učionicama moramo imati niz procedura i rutina“, kaže Kathy Perez. Ali, one ne moraju biti dosadne. Ona često traži od učenika da dođu i pogledaju popis pridjeva na ploči, od kojih će mnogi proširiti rječnik učenika. Zatim od njih traži da porazgovaraju s druga dva učenika i iskoriste jedan od pridjeva da bi opisali kako se danas osjećaju. Ta aktivnost ih "pokrene" i pripremi za učenje, a uz to su i koristili novu riječ.

UVEDITE GLASANJE

Aktivirajte mozak učenika brzim glasanjem. Kathy Perez obično stavlja na ploču tri cilja učenja za svaki dan i zatim od učenika traži da glasaju za onaj za koji misle da je najvažniji. Sva tri cilja su dobra i ne postoji pogrešan odgovor.

„Nemotivirani učenici mogu se tim putem osvrnuti diljem razreda i vidjeti tko još razmišlja poput njih“, kaže Kathy Perez. Ta brza aktivnost pomaže potaknuti među učenicima znatiželju o mišljenjima drugih učenika.

POSTAVITE CILJEVE

Kathy Perez je također zagovornica učitelja i učenika koji svaki dan postavljaju osobne ciljeve učenja koji su dostižni, uvjerljivi i mjerljivi. „Dio postizanja ciljeva je objava tog cilja“, kaže.

Postavljanje ciljeva treba postati redovan i vidljiv dio prakse poučavanja svakog učitelja. Ali, vrlo je važno ostaviti učenicima vremena da se na kraju dana ponovno vrate cilju koji su si postavili, smatra Kathy Perez. Ta mogućnost osvrtanja pomoći će im da vide i cijene ono što su napravili tijekom dana, te da uoče mjesta u kojima možda nisu uspjeli postići zadane ciljeve.

FORMIRAJTE GRUPE

Kathy Perez stalno traži od svojih učenika (u ovom slučaju od grupe edukatora) da podijele nešto s drugima, da mozgaju ili surađuju, i uvijek postavlja rok za raspravu, na primjer 72 sekunde.

„U svojoj učionici koristim bizarne rokove jer tada učenici misle da zaista gledam na sat i prionu poslu“, kaže. Smatra da se zbog toga učenici više posvećuju zadatku nego kod uobičajenog petominutnog roka, za koji znaju da se može protegnuti i na osam minuta.

BRZI ODGOVORI

Kathy Perez često učenicima postavi neko pitanje i zatim od njih traži da razmisle i na komad papira napišu što više odgovora. Zatim im dopušta da ustanu kad god požele i iznesu neku ideju.

To može potaknuti nemotivirane učenike da sudjeluju u raspravi. Kathy Perez svojim učenicima daje vremena za razmišljanje – odgovori su pred njima. Ta strategija ima i dodatnu vrijednost – primorava učenike da pozorno slušaju svoje vršnjake, zbog toga što nikad ne znaju tko će ustati sljedeći.

FOKUSIRAJTE SE NA PRIHVAĆANJE, PRIPADNOST I ZAJEDNIŠTVO

Kathy Perez je svjesna svakodnevne utrke da se obradi sadržaj kurikuluma u mnogim tradicionalnim školama i učionicama, ali kaže da se poučavanje ne svodi na ono što je obrađeno danas, nego na ono što otkrivamo u učenicima. „Nemojte biti toliko fokusirani na standarde da zaboravite potrebe svojih učenika.“

KONTINUIRANO MIJENJAJTE „STANJE“ U UČIONICI

To su promjene u tome tko pruža informacije, tko govori. Kathy Perez voli reći da za svakih deset minuta sadržaja učitelji trebaju dati učenicima dvije minute „vremena da prožvaču to što su čuli“.

SUOSJEĆAJTE

Imajte na umu perspektivu učenika i slušajte kad vam pričaju što im je potrebno za učenje.

NAPRAVITE "POPIS ZA MOZAK"

Izgradite siguran okoliš

Prepoznajte raznovrsnost u učionici

Ocjenjivanje mora biti formativno, autentično i kontinuirano

Nastavne strategije bi morale biti paleta mogućnosti

Uvedite nove modele poučavanja

„Mi se stalno moramo razvijati i biti otvoreni novim idejama“, kaže Kathy Perez. „To je razlog zbog kojeg je poučavanje takva avantura. Kad ulazite u učionicu, nikada ne znate što ćete dobiti.“

POJEDNOSTAVNJUJTE

Kathy Perez sugerira da bi svaku lekciju trebalo uokviriti u sličan format, ali je svaki put izvesti drugačije. Najprije aktivirajte učenike tako da pobudite njihovu znatiželju i razvijete potrebu za znanjem. Zatim im dopustite da urone u sadržaj u fazi objašnjavanja sadržaja. Naposljetku, pokušajte im proširiti razumijevanje pomažući im da integriraju ono što uče s onim što već znaju. Neka metakognitivna pitanja mogu potaknuti takav način razmišljanja: Koji dio lekcije vam se najviše svidio? Koji dio vam je bio najteži? Što mislite zbog čega?

"Ako djeci ne omogućimo vrijeme da se osvrnu, da povežu nove informacije sa starima, da se informacije koje su prikupili 'upiju', sve to što je ispred njih 'povratit' će bez razmišljanja", kaže Kathy Perez. Osvrtanje na već naučeno i ponavljanje ključ su za premještanje informacija iz kratkoročnog u dugoročno pamćenje.

SEGMENTIRAJTE INFORMACIJE

Učinite informacije lakše probavljivima za učenike. „Moramo biti svrhovitiji u prezentiranju informacija“, smatra Kathy. Prečesto učitelji izbace iz sebe cijelu lekciju, a da učenicima ne omoguće da se kreću ili raspravljaju barem jednom tijekom sata. Djeca će odustati ako su preopterećena činjenicama, a segmentiranje im omogućuje da naprave stanku i promisle o onome što su naučili. Pauze za asimilaciju informacija ključne su za ovladavanje sadržajem.

„Učenici su svladali sadržaj kada s njim naprave nešto samostalno, što ne uključuje puko ponavljanje“, kaže Kathy Perez.

REKVIZITI

Perez drži kutiju s rekvizitima u razredu dok poučava. Često dobaci nešto djetetu kada je njegov red da priča, tako da bi dijete imalo nešto na što se može fokusirati. Kaže da to funkcionira posebno dobro kod djece s problemima pozornosti te "taktilnih" učenika.

PAUZE

Kratki videoisječci mogu biti odlična pauza za mozak. Odličan isječak se može interpretirati na više načina. „Tim putem kultivirate divergentno razmišljanje“, kaže Kathy Perez.

LJEPLJIVI PAPIRIĆI

Ljepljivi papirići su dobar način da se sve učenike uključi u raspravu, a da nikog ne stavite u nezgodan položaj. Postavite im pitanje otvorenog tipa. Možete to napraviti na početku, na sredini ili na kraju lekcije, da biste testirali njihovo razumijevanje. Učenici mogu napisati odgovore na ljepljive papiriće. Učenici s posebnim potrebama mogu napisati samo jednu riječ ili nacrtati nešto. Čak i najstidljiviji učenik nema problema s tim tipom sudjelovanja. Nalijepite sve odgovore na ploču i istaknite one koji se najviše ponavljaju.

NAPRAVITE "GRUDE OD PAPIRA"

Ova pauza za mozak jedan je od Kathynih omiljenih načina za sažimanje učenja na kraju lekcije. Učenici napišu odgovore na neko pitanje na komad papira. Na broj tri oni nasumice bace svoje "grude od papira" (ali ne prema nekome određenom). Zatim svatko zgrabi jednu "grudu" koja je pala kraj njega.

„To je način da napraviti stanku u poučavanju, potaknete učenike da se osvrnu i naprave nove poveznice“, kaže Kathy. Ona to koristi u svim predmetima. Učenike zamoli da napišu tri nove riječi koje su naučili, ili tri uspjeha koja su ostvarili u toj lekciji, ili tri pitanja. „Učenici to vole i ta metoda uključuje sve učenike jer je anonimna.“ U toj aktivnosti učenici također mogu vidjeti kako njihovi vršnjaci razmišljaju.

IGRE POGAĐANJA

Kad poučavate sadržaj koji je pomalo dosadan, potaknite u učenicima potrebu za znanjem tako da im kažete neka pokušaju predvidjeti odgovore. Učenici će vjerojatnije biti angažiraniji nakon što ih otkrijete dok su oni već bili u prilici raspravljati o njima.

Cilj je te strategije da se učenike pokrene da sami razmišljaju o informacijama. Ako samo učitelj radi s materijalom, razvijat će se učiteljev mozak, a ne mozak učenika. Zbog toga Kathy Perez savjetuje učiteljima da pripreme širok spektar pristupa kako bi potaknuli učenike na razmišljanje, raspravu, pisanje, dodirivanje, slušanje i –  najvažnije od svega – da rade nešto sa samim sadržajem lekcije.

URAVNOTEŽENO POUČAVANJE SADRŽAJA

Predavanja imaju vrijeme i mjesto, ali su mnogo uspješnija kad su interaktivna. Kathy Perez voli vodič Harveyja Silvera za uspješnu lekciju: povežite novo znanje s postojećim, organizirajte materijale u segmente, vježbajte mozak…

„Održati učenike motiviranima pitanje je ravnoteže“, kaže Kathy Perez. Ona nije zastupnica metode u kojoj učenici poučavaju jedni druge samo zbog toga što to ima visok stupanj retencije i prijenosa; raditi samo jednu stvar nikad nije uspješno. Umjesto toga, bira uravnoteženu upotrebu svih pristupa sadržaju.

'POVEZIVANJE UMOVA'

"Povezivanje umova" je još jedna zabavna aktivnost za pauzu, a učenicima daje priliku da se prisjete naučenog i poučavaju jedni druge. Neka se učenici nasumice povežu u parove i zatim neka svaki pouči drugoga najvažnijim stvarima iz lekcije. Učenici će se prisjetiti različitih stvari, a kad dođe do poklapanja, to će pojačati naučeno. To je jednostavno, efektno i ne zahtijeva nikakvu učiteljevu pripremu zato što učenici poučavaju jedni druge.

BUDITE INTERAKTIVNI

Kathy Perez moli edukatore da uvijek pokušavaju zadatke učiniti zanimljivima i interaktivnima tako da učenicima omoguće dovoljno znanja, da im izgrade rječnik kojim to znanje mogu izraziti, da im pruže autentičan razlog za interakciju u koju su uključeni, da utemelje zajednicu u kojoj se učenici podržavaju, te da im omogući razumijevanje zadataka. Ako su ti elementi dio svakog predmeta, svi učenici mogu biti uspješni.

NADA

Posljednji savjet koji Perez nudi edukatorima jest da njeguju samo pozitivna očekivanja.

.......................

NAPOMENA:

  • KQED je portal koji služi kao alternativa komercijalnim medijima te nudi edukacijske usluge koje mijenjaju živote na bolje i pomažu pojedincima i zajednicama postizati puni potencijal. KQED pomaže učenicima i učiteljima napredovati i razvijati se u učionici 21. stoljeća.
  • Izvor: kqed.org

 

 

Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…