NEMA RECEPTA, SVIMA SE DOGAĐA, ALI...

Kako zaslužiti respekt?

petak, 18. studenoga 2016.

Jedan pogled na raspored i već osjećate laganu paniku. Treba ući u razred u kojem vas jedva itko sluša. Domaću zadaću malotko napiše. Vječno šapću i smijulje se, a pritom ne znate što reći ili učiniti.

Kako zaslužiti respekt?

Tada u afektu učinite grešku kojoj se svi smiju – osim vas. Kako se suočiti s tim, pročitajte u ovom članku.

Ne brinite se, to se ne događa samo vama. Čak i nastavnici koji su već dugo u tom poslu u nekim razredima imaju problema. Ne postoji patentirani recept, ali evo nekoliko savjeta:

      NE POKAZUJTE NESIGURNOST

Svejedno kako se osjećate, udahnite još jednom na hodniku, a onda zakoračite sigurno u razred. Razmislite o tome što točno želite reći, zatim zadajte zadatak koji učenici mogu raditi sami ili u grupi. Tako se možete smiriti prije nego nastavite.

       ODJEĆA

Naravno, svatko može obući što želi. Previše smjela, "trendy" ili nemarna odjeća ipak može izazvati ogovaranje i došaptavanje. To ispočetka nose oni koji imaju zaista jake živce.

       UTVRDITI PRAVILA

Tko predaje, taj postavlja pravila. Izjasnite se odmah na početku koja sredstva i metode ćete u načelu primjenjivati i neka ne bude nesporazuma kako se treba odnositi prema domaćoj zadaći. Na primjer, ako nemate domaći rad, morate se prijaviti na početku sata. Dobivate minus koji možete prepoloviti ako sljedeći dan donesete zadaću. Nakon tri minusa obavještavaju se roditelji. Ako u početku strogo formulirate pravila, kasnije ih je lakše olabaviti ako bude svrhovito.

       POŠTENJE I PRAVEDNOST

Budite u svemu što radite pravedni i pošteni, što znači i pohvaliti učenika ako je nešto uspješno učinio. Ako znate prepoznati uspjeh, učenici vam neće uzeti za zlo kada ih kritizirate. Istovremeno morate znati i primiti kritiku. Ako nešto ne napravite dobro ili nešto ne znate, pustite učenike da vam to isto tako pošteno kažu. Čak i vi činite pogrješke – ako to priznate, potaknut ćete više iskrenosti vaših učenika nego što mislite.

       HUMOR

Postoje mnoge smiješne situacije u školi. Neke ćete izazvati vi, a neke će isprovocirati učenici. Budite spremni nasmijati se na svoj račun – nikad ne ismijavajte učenika, ali pokažite smisao za humor kada učenik ispriča dobar vic.

       KOMPETENTNOST

Budite spremni. Svladajte materijal koji želite predavati. Morate znati o čemu je riječ i kako zadaci trebaju biti riješeni. Ne započinjite eksperimentima čiji ishod ne možete predvidjeti. Možete oduševiti učenike samo ako ste i sami oduševljeni temom. Nije loše ako učenik zna više od vas, nije loše ako ne znate odgovor na pitanje, ali ako vam nedostaje važna podloga, nitko vas neće uzeti ozbiljno.

        OSTANITE SAMOPOUZDANI

Ne preispitujte svoje odluke za vrijeme nastave. Započnete li raspravu na satu, ništa ne dobivate.

       ZAPAMTITE, VI STE UČITELJ!

To je lijepo ako imate dobar odnos s učenicima. Ali, oni nisu vaši prijatelji. Držite distancu, ne dopustite si pasti u iskušenje da izgubite tu distancu.

      IZBJEGAVAJTE SLJEDEĆE REČENICE KAO KAMEN SPOTICANJA

„Ako to ne napraviš, onda...“, ne izgovarajte to a da ne znate što će se zaista dogoditi. Dopustite grješke, ali ne bez komentara, prođite kroz njih još jednom na kraju sata. Na primjer, „Odlično, to ste dobro odradili!“ ili „Šteta što zbog grješke nismo sve uspjeli završiti“. Zadajte zadatak koji je izazvao zastoj za domaću zadaću.

„Hajde da to sada raspravimo!“ Ta rečenica je težak slučaj. Naravno, učenici trebaju naučiti raspravljati, ali ako je riječ o izbjegavanju nastavnih zadataka, domaćeg rada ili ocjene na polugodištu, rasprava nije prikladna. Radije zamolite za razgovor za vrijeme odmora ili nakon nastave.

„To sada nije tema!“ Na primjer, kada se pojavi pitanje na koje ne znate odgovoriti, možete odmah bez odgode priznati da trenutačno ne znate odgovor i obećati ga naknadno isporučiti, jer to je ono što u tom slučaju trebate učiniti! U suprotnom ćete postati nevjerodostojni.

„Napravite to kako želite!“ – ta rečenica može vam ponekad osigurati mir, ali kad je to važno, morate inzistirati na tome da se zadatak obavi onako kako vi želite.

..................

NAPOMENA:

  • Autorica članka Manon SANDER predavala je u osnovnoj i srednjoj školi. Predaje na Sveučilištu u Bielefeldu, gdje nadzire praksu budućih nastavnika. Majka je šestero djece i aktivna suradnica mnogih nakladnika i časopisa.
  • Izvor: forrefs.de

 

Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…