NA PISA-inim LJESTVICAMA

Iza šangajskog uspjeha stoje odlični učitelji

petak, 2. prosinca 2016.

Odlični učitelji i snažan edukacijski sustav razlog su zbog kojeg je Šangaj u posljednja dva kruga međunarodnog testiranja 15-godišnjaka diljem svijeta zauzeo prvo mjesto na testovima koji mjere rezultate u čitanju, matematici i znanosti.

Iza šangajskog uspjeha stoje odlični učitelji

„Jedan od najimpresivnijih aspekata šangajskog edukacijskog sustava je način na koji on kultivira, podržava i rukovodi učiteljima, koji su u središtu svakog pokušaja da se podigne razina edukacije u školama“, kaže vodeći autor Xiaoyan LIANG.

„Razlog zbog kojeg se na učiteljsku profesiju u Šangaju gleda s puno poštovanja nije samo to što učitelji zarađuju razumne, stabilne plaće – to je i zato što dobro poučavaju: oni su zaista profesionalci u svom poslu.“

Kako Šangaju to uspijeva?

Uvidi i lekcije najboljeg edukacijskog sustava u svijetu govore da se učitelje podržava u neprestanom profesionalnom razvoju koji je često kolaborativan u svojoj prirodi i fokusiran na poboljšavanje nastave, te okvirom jasnih standarda učenja, redovitim ocjenjivanjem učenika i dobro usklađenim kurikulumom.

„Intenzivne rasprave slijede priču o uspjehu Šangaja na PISA-inim testovima još od 2009., od početnih pitanja o stvarnoj reprezentativnosti uzorka, do pokušaja diskreditiranja rezultata Šangaja te izjava da Šangaj nije Kina, ili pripisivanju uspjeha Šangaja „konfucijanskoj“ kulturi i roditeljskom naglasku na edukaciji“, kaže izvještaj.

ODLIČNA UČITELJSKA RADNA SNAGA

Svjetska banka koristila je školske ankete, analize i evaluaciju školskih politika i praksi da bi prikupila razne uvide i lekcije na temelju Šangajeva uspjeha.

Privlačenje i razvijanje odlične učiteljske radne snage izdvojeno je kao najvažnija točka školske politike.

U prosjeku, učitelji u gradu od 23 milijuna ljudi provode oko trećinu svog vremena poučavajući u razredu – 14 sati tjedno, a Teaching and Learning International Survey (TALIS) kaže da je prosjek 19,3 sata tjedno. Ipak, oni provode manje vremena na održavanje reda u učionici (8 posto, u usporedbi s TALIS-ovim prosjekom od 12 %) i većina njihova vremena u razredu provedena je na poučavanje i učenje (86 posto, u usporedbi s TALIS-ovim prosjekom od 79 %).

Ostatak njihova vremena proveden je na planiranje lekcija, savjetovanje učenika, ocjenjivanje domaće zadaće, promatranje i mentoriranje kolega te na druge oblike profesionalnog razvoja.

„Profesionalni razvoj je suštinski dio odgovornosti učitelja“, kaže se u izvještaju i dodaje da se od učitelja očekuje da budu aktivni istraživači koji se osvrću na svoje prakse u odnosu na ishode učenika. Svi novi učitelji koji rade u osnovnoj edukaciji (devet godina obavezne primarne i sekundarne edukacije u Kini) moraju završiti 360 sati profesionalnog razvoja u svojih prvih pet godina i još 540 sati kada se žele prijaviti za predavanje u višim razredima. Uz to, većina profesionalnog razvoja osmišljena je tako da bude temeljena na školi i suradnji te da obraća posebnu pozornost na poboljšanje nastave.

Osnovna edukacija u Šangaju ima dugu povijest utemeljenja profesionalnih zajednica učenja, s redovitim vježbama iz profesionalnog razvoja koje uključuju grupe za istraživanje nastave i promatranje lekcija. Suradnja skupina za istraživanje nastave potječe iz 1950-ih i nudi edukatorima priliku da provedu vlastito istraživanje i podijele svoje ideje s drugima da bi poboljšali njihovu praksu.

Grupe se sastaju na dva do tri sata svaki tjedan, uz aktivnosti koje uključuju vodstvo starijih mentora, inicijacije novih učitelja, istraživanja sadržajnog područja i pedagogije te ocjenjivanja uspješnosti od kolega učitelja iz iste skupine.

„Kolaborativna priroda tih grupa omogućuje razvoj cijele učiteljske zajednice, umjesto da od njih ima korist samo nekoliko pojedinaca“, kaže se u izvještaju.

Glede školskog vodstva, Šangaj eksplicitno očekuje od svojih ravnatelja da budu snažni vođe. Jedna od njihovih ključnih uloga je u nuđenju vodstva drugim učiteljima. Većina učitelja promatra 30 do 50 sati svojih kolega svakog polugodišta i od njih dobiva povratne informacije.

Promatranje lekcija – promatrati druge i biti promatran – redovita je praksa tijekom cijele učiteljske karijere. Postoje i natjecanja na razini škole ili okruga u kojima učitelji pripremaju lekciju i prezentiraju je publici.

ISTRAŽIVANJA SU POKAZALA da učitelji u Šangaju pokazuju visok stupanj poznavanja sadržaja. Od ravnatelja se također očekuje da se upoznaju s ciljevima učenja i standardima kurikuluma u raznim stadijima školske edukacije.

„Ravnatelje se smatra vođama reforme kurikuluma i razvoja školski temeljenog kurikuluma.“ Za škole u Šangaju nije neobično da izaberu jednog ravnatelja koji će se specifično fokusirati na poboljšavanje nastave.

S obzirom na nastavu, 99 posto ravnatelja dobro razumije pedagoške teorije, uključujući poznavanje bihevioralnih metoda, pedagoške uloge učitelja i procesa izgradnje znanja.

PODRŽAVANJE SLABIJIH ŠKOLA I UČENIKA S NEPOVOLJNIJIM POLOŽAJEM

Odlični učitelji iz urbanih okruga premještaju se u škole u ruralnim ili poluurbanim područjima da bi pomogli slabijim školama i učenicima u nepovoljnijem položaju. Postoji i sličan sustav rotacije ravnatelja. Grad je 2013. poslao 9 iskusnih ravnatelja iz središnjih okruga u ruralne da bi odigrali ulogu mentora i dvije godine savjetovali o rukovođenju školom.

Šangaj također ima jedan od najravnopravnijih edukacijskih sustava u zemljama u kojima se provode PISA-ina testiranja.

Šangaj ima najvišu proporciju učenika koji su u nepovoljnijem socioekonomskom položaju, a koji po uspješnosti postižu rezultate među prvih 25 posto učenika diljem svih zemalja i ekonomija koje sudjeluju u PISA-inim testiranjima.

NOVI IZAZOVI I BUDUĆE REFORME

Međutim, unatoč uspjehu Šangaja na međunarodnim ljestvicama, grad je već nadišao PISA-u i sada se usmjerava na poboljšanje društvenog i emocionalnog blagostanja učenika te kultiviranje novih vještina poput kreativnosti i inovativnosti.

Šangaju je sve važnije pronaći bolju ravnotežu između akademske izvrsnosti i društvenog i emocionalnog blagostanja učenika.

Dok su ispiti koji se polažu potkraj srednje škole i ispiti državne mature dio šireg sustava redovitih službenih i neslužbenih procjena koje informiraju o poučavanju i učenju tijekom školskih godina, oni su u Šangaju veliki događaji koje neki osuđuju i krive za prevelik pritisak na učenike. Kritičari na ispite također gledaju kao na ono što učitelje motivira da poučavaju strogo s ciljem priprema za testove. Šangajska Gradska komisija za obrazovanje je upravo u procesu revidiranja ispita da bi oni bili što fleksibilniji, a očekuje se da će provesti te promjene u školskoj 2017./2018. godini.

Šangaj je također grad-pilot kineske Sveobuhvatne reforme edukacije, koja uključuje promoviranje poučavanja i učenja usmjerenog na dijete te razvoj tzv. vještina 21. stoljeća.

......................

NAPOMENA:

  • Portal Teacher magazine objavljuje Australsko vijeće za istraživanje edukacije, a posvećen je pomaganju učiteljima, ravnateljima i školskom osoblju da poboljšaju svoje vještine i prakse koristeći pristupe temeljene na dokazima.
  • Izvor: teachermagazine.com.au

 

Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…