KOLIKA JE KORIST OD UPORABE TEHNOLOGIJE BEZ ZNANJA

Olovka ili tablet – je li digitalno zaista bolje?

petak, 9. prosinca 2016.

Za i protiv: digitalna preobrazba ima potencijal radikalno promijeniti školu i učenje. Ali, nekoliko klikova ne može zamijeniti znanje.

Olovka ili tablet – je li digitalno zaista bolje?

ZA: Digitalna transformacija ima potencijal radikalno promijeniti školu i učenje.

I to straši mnoge. Zasad smo se razumjeli.

Strah prije svega dolazi od onih koji još trebaju poraditi na svojim digitalnim vještinama. Od onih kojima je internet još tajanstvena mreža puna pornografije i kriminala. Njima je digitalizacija izjednačena s izobličenjem komunikacije, izolacijom ljudi pred ekranom.

Djeca će zaboraviti pisati jer samo klikaju i tipkaju ili skrolaju po ekranu. Umjesto potpunog znanja, znanja koje omogućuje pregled, prisutni su još samo nepovezani zalogajčići. Jer, danas se sve može izguglati.

Rukopis će jednog dana imati funkciju svijeće – unosi romantiku u život. U slučaju da baterije nestanu, bit će čovjek sretan ako ima olovku u torbi (ili u podrumu) i zna se njome služiti.

Zapravo, u većini ovakvih horor scenarija ima malo (ili veće) zrno istine. No, bila bi to pogrešna strategija, djecu i mlade silom držati podalje od novih tehnologija i nastojati da ih što manje koriste – umjesto što mudrije. Umjesto zabrane korištenja interneta, jer za referat samo kopiraju iz Wikipedije, treba što više raditi s njim. Naravno, u kontekstu, da bi se razumjelo što je pouzdano, a što nije. I što je opasno.

Nove tehnologije nude neviđene mogućnosti za nastavu i cjelokupni školski sustav. Ne radi se o zabavi, kako mnogi znaju pogrdno označiti korištenje tehnologije na nastavi, nego o onome što može uvelike obogatiti nastavu: razraditi formulu iz fizike putem videoigre umjesto na ploči. Snimiti kazališni komad mobitelom. Poći u virtualni obilazak nekog povijesnog mjesta.

Riječ je također, prije svega, o individualizaciji. Učenici mogu pregledavati novo gradivo na videu kod kuće, onoliko puta koliko im je to potrebno, a svoje znanje mogu potom produbiti u školi, vježbanjem s nastavnikom, postavljanjem pitanja, u raspravi. Ili mogu dobiti prilagođene vježbe: u SAD-u postoji matematički program koji za svakog učenika preko noći izbaci plan učenja – na temelju onoga što je učenik prije postigao. To nastavnik uspijeva samo u više nego dugom razdoblju.

To nije za svaki predmet i, naravno, ne za cijeli dan. Ali, ako se koristi u pravom trenutku, omogućuje upravo ono čega se pribojavaju kritičari digitalne škole: stvara dodatno vrijeme za odnos između učenika i nastavnika.

 PROTIV: Znanje ne može zamijeniti nekoliko klikova.

Da bi učenik mogao steći znanje, potreban mu je učitelj koji ga može inspirirati. Nikakav uređaj.

Djeci je potrebna digitalna kompetentnost, tako glasi bojni poklič. Neki zahtijevaju da to treba biti jednako važno kao i nastava njemačkog. Konačno, digitalizacija će uvjetovati budućnost profesije. Mora se ići ukorak s vremenom i to brzo, brže, najbrže. Djeca trebaju već u vrtiću početi koristiti tehnologiju. Ipak, što bi točno trebali naučiti? To pitanje je još otvoreno. Tko pita, odmah se proglasi tehnološkim neprijateljem.

Najapsurdniji argument je u tom kontekstu. Štrebati je potpuno zastarjelo. U nekoliko sekundi (i manje!) informacije se mogu naći na internetu. Za to je potrebna samo digitalna kompetentnost i jedan smartphone. Naravno, može se guglati doslovno sve. Ali, to ne čini znanje staromodnim. Upravo suprotno, jer internet je pun lažnih informacija! Bez podloge znanja, nismo u stanju razlikovati neutralnu informaciju od pokušaja oblikovanja našeg mišljenja. Činjenica da neki žele pokrenuti dvoboj između znanja i kompetentnosti treba biti razlog za zabrinutost.

Čini li nas digitalno učenje mudrijima? Sam Steve Jobs je rekao da će morati svojoj djeci zabraniti ili ograničiti korištenje iPada. To je posve suprotno filozofiji škole "Steve Jobs" u Amsterdamu, gdje se većinom uči uz tablet. Tu učitelj ima samo ulogu trenera koji stoji na raspolaganju za pitanja. Knjige su se tu izgubile. Ministrica obitelji Sophie KARMASIN (čija oblast financira školske knjige) impresionirana je koncepcijom. Još dalje ide druga koncepcija, posljednji krik mode digitalnog obrazovanja: nema ljudskog učitelja, samo virtualni trener koji postavlja program učenja. To individualiziranje čini stvarno mogućim. Ali, ne promiče li nam nešto? Mi učimo putem odnosa, jer nas je netko za nešto inspirirao. Zato što želimo nešto nekom dokazati ili nekog opovrgnuti. Dobar učitelj može odgovoriti na pitanje zašto nešto trebamo naučiti, može uspostaviti vezu između učenika i gradiva.

       KOD KUĆE SVE POSTAJE DIGITALNO

Digitalizirano učenje u stvarnosti nosi mnoge opasnosti. Učenici tijekom nastave mogu nestati negdje na internetu. Stalni "multitasking" stvara stres. Nastavnici su slabo osposobljeni za nove oblike učenja. Također ne smijemo izgubiti iz vida cjelokupnu sliku: psiholozi ističu da treba uzeti u obzir ukupno vrijeme koje djeca i mladi provode pred ekranom. Digitalna kompetencija mnogima počinje zapravo kod kuće. Osim toga, uređaj nije uvijek dostupan, kako to neki vole reći. Nijedna zemlja ne može priuštiti uređaje svim učenicima. Zato će budući moto glasiti: „Ponesite vlastiti uređaj!“ To skriva brojna pravna i socijalna pitanja i uvodi predstavnike roditelja kao novu temu.

..................

NAPOMENA:

  • Autori članka su Bernardette BAYRHAMMERRosa SCHMIDT-VIERTHALTER
  • Bernardette BAYRHAMMER – urednica rubrike Obrazovanje, radi za Die Presse.com od 2009. godine
  • Izvor: diepresse.com

 

 

 

Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…