NAJBOLJI SAVJETI I KREATIVNI TRIKOVI ZA BOLJI USPJEH U ŠKOLI

Ovako će vaše dijete postići više [1.dio]

srijeda, 4. siječnja 2017.

Ponekad jednostavno zapinje. Pjesma neće u glavu, a matematika je prekomplicirana. Nasreću, postoje mali trikovi koji poboljšavaju pamćenje i razumijevanje, vraćaju volju za učenjem i smiruju živce.

Ovako će vaše dijete postići više [1.dio]

Učenici moraju raditi. Danas si učenici, žele li svladati gradivo i biti uspješni, ne smiju dopustiti mnogo pogrešaka. Pritisak je sve veći. 55 savjeta za bolje učenje – to zvuči kao dodatni pritisak ili domaći zadatak. Ali, stanite! S tehnikama za učenje stvar funkcionira kao vožnja biciklom. Tko jednom uloži trud, kasnije mu je lakše i znatno brže napreduje. „Tehnike učenja spadaju u temeljna znanja učenika“, kaže učiteljica i stručnjakinja za učenje Sibylle KROLL„Svaki učenik treba znati kako uspješno i kreativno učiti.“ Tehnike učenja su alat jednako kao i pribor za pisanje.

KREATIVAN RECEPT ZA USPJEH ŠKOLI

Pri učenju mogu se mnoge stvari činiti pogrešno – isto tako hrpu stvari možete činiti kako treba. 55 savjeta u nastavku sadrže kombinirana stručna znanja iz najvažnijih predmeta. Primjenjivi su na sve. Svi služe za poboljšanje memorije i učenje uz pomoć igre i novih ideja. Bez muke neće ići. Potrebni su strpljenje i vježba prije nego počnete automatski koristiti te tehnike. Nakon toga možete ponovno uspostaviti volju za učenjem. Trud će se isplatiti.

UČINKOVITO SKLADIŠTITI VOKABULAR

Maštovite riječi: tko samo pokušava pamtiti vokabular, neće mu se dugoročno zadržati u pamćenju. Znanje se ukorjenjuje u dugoročno pamćenje ako se povezuje – po mogućnosti s originalnim procesom razmišljanja. Na primjer: engleska riječ „brick“ (cigla) zvuči kao briketa. Luda rečenica: „U Engleskoj su kuće sagrađene od briketa, a ne od cigle.“ To se ne zaboravlja.

UČITI SVIM OSJETILIMA

Za ponavljanje napravite ladice s karticama: karton možete nositi posvuda i na njega napisati odgovarajući pojam.

Ovako: na jedan kartončić napišite jednu riječ. S jedne strane riječ je na stranom jeziku, s druge na materinjem. Novo gradivo stavite u prvu ladicu ili odjeljak. Počinje se s engleski – hrvatski. Riječi koje dijete već pozna prebacite u drugu ladicu. Dinamiku ponavljanja svatko odlučuje za sebe, ali dobro pravilo je nakon jednog dana, zatim tjedan dana, četiri tjedna i potom opet nakon osam tjedana. Kod svakog ponavljanja može svaka zaboravljena riječ kliznuti natrag na početak, a one koje dijete zna idu pri svakom ponavljanju u sljedeći odjeljak. Ako se riječ održi u posljednjoj ladici na kraju ponavljanja, možete početi s hrvatski – engleski. Ladice ili odjeljci za ponavljanje ne moraju biti samo za strane jezike. Mogu se koristiti za sve predmete (matematičke formule, povijest). Tada se jedino razmaci između ponavljanja mogu razlikovati. Tko uči svim osjetilima, zadržava do 90 posto više znanja.

MANJI ZALOGAJI SPRJEČAVAJU „INERTNO ZNANJE“

Mnoga djeca griješe kad pokušavaju odjednom naučiti gradivo. Radije učite svaki dan po malo. Dugoročna memorija će se radovati.

U potragu za partnerom za učenje! Zajedničko ponavljanje je zabavnije i motivira. To može biti prijatelj iz razreda ili brat. Da se ne biste pogubili, roditelji bi trebali, prije svakog susreta, uspostaviti ciljeve učenja i napraviti provjeru.

Vježba: dva partnera ispituju se naizmjenično po deset riječi. Pritom koriste što više plastičnih i maštovitih opisa. Tko poznaje više riječi i pritom ih zna opisati taj je pobjednik. Na primjer: Kalmar (lignja s deset krakova), mamila (bradavičasti kaktus), picobello (besprijekorno), rumba (kubanski ples), golilla (okovratnik za muškarce iz 17. st).

Sedmorica veličanstvenih. Samo sedam novih podataka može odjednom pohraniti kratkoročna memorija jednog osnovnoškolca – stariji učenici nešto više. Učitelji pak zadaju puno više! Zato gradite pakete za ponavljanje s na primjer sedam riječi. Nekoliko puta izgovorite riječi naglas i njihovo značenje na materinjem jeziku. Nakon toga 20 minuta učite nešto drugo, na primjer napišite domaći rad iz matematike. Ni u kom slučaju nemojte učiti još jedan jezik.

Oprez kod ponavljanja! „Čovječe, znam točno u kojem retku je riječ, ali ne i što znači!“ Kognitivna psihologija to naziva „inertnim znanjem“ – gradivo je naučeno, ali nije upotrebljivo. Kome se to dogodilo, taj je uvijek učio gradivo po istom redoslijedu. Rješenje: ladice s karticama, neka netko ispita dijete ili učenje obrnutim redoslijedom.

NIJE VRIJEDNO?

„Latinski mi kasnije neće trebati.“ Mnogi mladi nemaju volje učiti jezik. Ako ih pitate za željenu profesiju, shvatit će da je liječniku ili germanistu potreban latinski. Čak je i pri izboru za „novi top-model“ slabo poznavanje engleskog jezika nedostatak.

Roditelji bi trebali u miru razmisliti o sljedećih pet pitanja. Odgovori se mogu naći na ugovoru o učenju i visjeti na zidu:

  • Što želim postati?
  • Koje vještine i znanja su mi za to potrebni?
  • Koje su moje slabe, a koje jače strane?
  • Što moram promijeniti?
  • Koliko mi je vremena potrebno da to postignem?

PRVA POMOĆ KOD PRAZNINA U ZNANJU

Ako učenik unatoč svom trudu ne može na zelenu granu, instrukcije mogu biti kratkoročno rješenje. Pritom je važno naći pravi trenutak: ne prekasno i ne prerano, ali prije svega nikako predugo! Ne treba čekati da praznina postane prevelika, ali ne smijete ni bez potrebe počinjati s instrukcijama. Djeca koja imaju stalnu potporu često se sama ne trude dovoljno. Činjenica je da njemački roditelji godišnje daju na instrukcije 1,5 milijardi eura! Svaki deveti učenik prima pomoć izvan škole. Roditelji loše identificiraju slabe točke i obraćaju se institutima koji su loše organizirani.

Ovako možete prepoznati dobre instrukcije:

  • Temelje se na nastavnom planu
  • Objašnjena su jasna, ne kaotična ili razigrana
  • Gradivo je podijeljeno na cjeline pa učenik ima osjećaj postignuća nakon svake cjeline
  • Postoje vježbe s jasnim uputama čija se rješenja daju u završnom dijelu instrukcija
  • Sustav nagrađivanja može pomoći.

ALFA I OMEGA UČENJA

Jednostavno slobodno brbljati. Tko ima hrabrosti govoriti na stranom jeziku ili izlagati referat, trebao bi trenirati slobodan govor – pred ogledalom! Pritom obratite pozornost na mimiku i gestikulaciju, jer to može kontrolirati jasnoću govora i povećava samopouzdanje za nastup pred razredom.

Igra: vokabular-kombi. Za dva ili više igrača. Voditelj igre piše 11 imenica i 8 glagola na kartice. Raspoređeni su u jedan krug – vani imenice, unutar glagoli. Dvije figure su postavljene na po jednu karticu u vanjskom i unutarnjem krugu. Prvi igrač baca kocku i pomiče figuru prema dobivenom broju. Mora formirati samo jednu rečenicu s riječima (gdje su se zaustavile figure). Pritom dobiveni broj određuje lice glagola (1 – prvo lice jednine, 2 – drugo lice jednine…, 6 – treće lice množine). Vrijeme glagola se unaprijed određuje. Ako igrač ne može sastaviti rečenicu, pomažu suigrači.

Potrebno je još jednom reći: ponavljati, ponavljati, ponavljati! Zaista gnjavim, ali to je alfa i omega učenja. Tek tada će se znanje prebaciti u dugoročnu memoriju.

..................

NAPOMENA: 

  • Fokus.de – treći najveći njemački tjednik s nakladom oko 504 tisuće u 2014. godini, smatra se konzervativnim.
  • Autorica članka je Kathrin SCHWARZE-REITER, urednica u Focusu, radila je kao slobodni novinar za Süddeutsche Zeitung, Focus Gesundheit, Magazin Schule, New Family...
  • Izvor: fokus.de

 

Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…