3 JEDNOSTAVNA NAČINA ZA RAZVIJANJE SAMOSTALNIH ČITATELJA

Čitatelji se vraćaju knjizi zato što nešto dobivaju od nje

petak, 10. ožujka 2017.

Usmjeravanje učenika prema tome da postanu samostalni učenici trebao bi biti cilj svakog učitelja. To je naročito točno kad je riječ o čitanju. Prednosti koje cjeloživotni čitatelji imaju od čitanja su brojne.

Čitatelji se vraćaju knjizi zato što nešto dobivaju od nje

Za početak, cjeloživotni čitatelji obično zarađuju više novca. Studija provedena u Italiji otkrila je da su djeca koja su izložena većem broju knjiga, uz više prilike za čitanje, ostvarila 9 posto bolje prihode kasnije u životu od svojih vršnjaka koji nisu imali takav pristup knjigama. Razloge za to bilo je teško pronaći.

Drugo, odrasli koji su čitali književnost vjerojatnije će biti sposobniji za empatiju prema tuđoj situaciji. Istraživači su otkrili da ljudi koji se upuštaju u društvena iskustva posredovana fikcijom mogu bolje suosjećati s drugim ljudima. To se događa zato što čitatelji prakticiraju svoje vještine "zauzimanja percepcije" kad se stavljaju u položaj likova. Ta vještina može se prenijeti na život osobe koja čita.

Međutim, najviše iznenađuje to što bi ljudi koji redovito čitaju zapravo mogli dulje živjeti. Prema nedavnoj studiji, čitatelji su nadživjeli svoje vršnjake koji ne čitaju prosječno 23 mjeseca. Ta gotovo dvogodišnja razlika u zdravstvenim prednostima bila je rezervirana za čitatelje knjiga; oni koji čitaju novine i časopise imali su samo ograničene koristi. Mogući razlog je to što književnost potiče više kognicije kod čitatelja. Konzumiranje vijesti, iako važno, jednosmjerna je ulica.

Imajući na umu ovu informaciju, mogli bismo pomisliti da će se ljudi baciti na čitanje što više knjiga. Nažalost, istina je upravo suprotna. U članku koji je nedavno objavio Washington Post, čitanje književnosti je u padu, sa 57 posto 1982. na 43 posto 2015. godine. Postoji niz razloga za to, uključujući ometanja koja su danas sveprisutna i koja mogu skrenuti pozornost (na primjer, društveni mediji), a uz to su ljudi danas sve zaposleniji.

Ipak, dio odgovornosti za pad rekreacijskog čitanja, pogotovo kad je riječ o književnosti, može se usmjeriti prema školama. S dolaskom stresnih testova i nacionalnih standarda, od učitelja se očekuje da povećaju kod učenika čitanje nefikcije i pojačaju strogost zadataka za čitanje. To ostavlja malo vremena za rekreativno čitanje i iskustva dubokog čitanja.

Ova tri prijedloga mogu vam pomoći da u svojoj učionici ponovno potaknete ljubav prema čitanju. Ishodi mogu voditi k cjeloživotnom, samostalnom čitanju.

 3 načina za razvijanje samostalnih čitatelja 

OMOGUĆITE IZBOR I PRISTUP ZANIMLJIVIM, VISOKOKVALITETNIM TEKSTOVIMA.

Pod ovim ne mislim samo na krcatu školsku knjižnicu ili zapošljavanje knjižničara na puno radno vrijeme u školi (iako je oboje važno). Učionice bi trebale imati organiziranu knjižnicu tekstova koje učenici mogu posuditi u bilo koje doba dana.

To bi moglo zahtijevati godišnji budžet za ažuriranje razredne knjižnice. Novi naslovi se objavljuju svake godine. Učenici možda nisu izloženi tim naslovima bez učitelja koji je voljan i spreman provesti vrijeme promovirajući nove mogućnosti čitanja.

POUČAVAJTE MANJE, ČITAJTE VIŠE.

Propisani programi za čitanje koji trenutačno vrijede u mnogim školama obično učitelja stavljaju u položaj onoga koji širi strategije i vještine. Iako to ima smisla u teoriji, stvarnost je da svaki učenik postaje bolji čitatelj uz svoja vrlo osobna iskustva čitanja. Kad čitamo nešto što nas zaokuplja, pogotovo kad je riječ o fikciji, mentalno i emocionalno prebivamo u likovima i situacijama. Ako učenici nisu ušli u tekst, nikakva strategija ili vještina poučavanja neće im biti dostatna. Angažiranost je često preduvjet za postignuće.

Kao odgovor na to, učitelji bi trebali svoje demonstracije držati na minimumu. Oblikujte ono što trebate prenijeti i prenesite odgovornost za čitanje na učenike kad budu spremni. Jer, svaka minuta provedena u „poučavanju“ vještine ili strategije je izgubljeno vrijeme tijekom kojeg bi je učenici mogli primijeniti u kontekstu. Da biste pružili nužnu potporu za primjenjivanje strategija čitanja i vještina, koristite se interaktivnim praksama poput zajedničkog čitanja naglas i čitanja s partnerom.

Ove aktivnosti trebale bi biti privremene, zato što je krajnji cilj da učenici čitaju samostalno i sa svrhom.

NEKA RAD POVEZAN S UČENJEM BUDE AUTENTIČAN.

Ako aktivnosti koje tražimo od učenika u vezi s njihovim čitanjem ne liče na ono što bi čitatelji mogli raditi u pravom svijetu, tad ih trebamo preispitati. Da bismo promovirali čitanje kao cjeloživotnu aktivnost, trebamo krenuti od repliciranja navika pravih čitatelja. To uključuje praćenje knjiga koje čitamo, ali i izbjegavanje toga da učenici moraju odgovarati na pitanja o razumijevanju teksta nakon čitanja svakog poglavlja.

Ni jedan cjeloživotni čitatelj ne radi to svojevoljno. Umjesto toga, učitelji moraju sa svakim učenikom individualno porazgovarati o onome što trenutačno čita. Takva, osobnija prilika za procjenu može otkriti koliko učenici razumiju od svog trenutnog odabira u pogledu teksta, kao i ono što će čitati poslije.

Nemojte zaboraviti zašto ljudi uopće bilo što rade iznova i iznova – zbog nagrade u obliku iskustva. Bez obzira na to bilo to za zabavu, učenje ili mješavinu jednog i drugog, čitatelji se vraćaju čitanju zato što nešto dobivaju od njega.

To znači da učitelji moraju neprestano podsjećati svoje učenike zašto se upuštaju u čitanje u svojim učionicama. To može biti neki osobni razlog različit kod svakog učenika.

Učiteljev cilj je kultivirati tu svrhu u svakom učeniku i pomoći im da razviju čitanje kao cjeloživotnu naviku. Njihovi životi i sredstva za život mogli bi ovisiti o tome.

.............................

NAPOMENA:

  • Teach Thought je portal posvećen podržavanju i obrazovanju edukatora i razvijanju poučavanja u 21. stoljeću. Primarno prenosi teme vezane uz istraživanje novih modela poučavanja i uloge igre u učenju, te pomaže edukatorima da usavrše svoj zanat u današnjim učionicama.
  • Izvor: teachthought.com

 

 

Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…