U ČEMU JE TAJNA

Zašto tolike žene žele postati nastavnice?

srijeda, 15. ožujka 2017.

Udio žena u poučavanju raste. Prema najnovijim podatcima dobivenima iz Education Indicators in Focus (EDIF), prosječni udio učiteljica diljem zemalja OECD-a povećao se sa 61 posto u 2005. godini na 65 posto u 2010. te na 68 posto u 2014. godini...

Zašto tolike žene žele postati nastavnice?

...u svim edukacijskim razinama zajedno. Oko 82 posto učitelja osnovnih škola i 63 posto učitelja srednjih škola su žene. Neki političari taj trend vide kao razlog za zabrinutost, navodeći između ostalog da manjak muških učitelja i uzora može igrati ulogu u opadanju ishoda učenja među mladim dječacima. 

Ali, čini se poštenim reći da bi vrlo malo ljudi bilo zabrinuto zbog slične rodne neravnoteže u drugim profesijama kad bi ona koristila muškarcima.

Statistike o dobnoj distribuciji muških i ženskih učitelja pokazuju da će se rodna neuravnoteženost u nastavničkoj profesiji povećati čak i više u nadolazećim godinama.

Na nižoj srednjoj razini žene čine 70 posto učitelja ispod dobi od 20 te 65 posto onih u dobi od 50 godina i više.

Taj obrazac je primijećen u 22 od 35 zemalja s dostupnim podacima. Veći udio žena među mladim učiteljima izaziva zabrinutost zbog budućih rodnih neravnoteža na nižim razinama edukacije, gdje žene već dominiraju profesijom.

Rodne neravnoteže među učiteljima povezane su s rodnim stereotipiziranjem i s moći i prestižem povezanim s određenim okupacijama u profesiji. To se može vidjeti u manjem udjelu učiteljica na višim razinama edukacije, u prestižnijim poljima istraživanja te na rukovodećim položajima.

Žene ispunjavaju samo 43 posto poslova u visokom obrazovanju.

U srednjim školama žene rjeđe poučavaju znanost, matematiku i tehnologiju. Osim toga, u prosjeku u zemljama OECD-a 68 posto učitelja u nižim razredima srednje škole su žene, ali samo 45 posto su ravnatelji.

To je posebno upečatljivo jer se ravnatelji obično regrutiraju iz redova učitelja – što sugerira da postoji manja šansa da će učiteljice biti unaprijeđene na mjesto ravnatelja prije svojih muških kolega. Stoga je veliki udio žena u učiteljskoj profesiji usmjeren prema određenim poslovima: onima pri dnu edukacijske piramide i pri dnu hijerarhije moći.

  • Zašto onda toliko mnogo žena želi poučavati?

Rodne neujednačenosti u poučavanju rezultat su svjesnih i strateških izbora žena u jednakoj mjeri koliko i uvjeti na tržištu rada, društvene norme i kulturološke poruke.

U mnogim zemljama povećani udio žena na tržištu rada koincidirao je s potrebom za više obučenih učitelja u proširenju edukacijskih sustava. Zemlje u kojima je sudjelovanje žena u radnoj snazi općenito malo, poput Japana, također je najmanji udio ženskih učitelja.

Osim toga, stereotipni stavovi o poučavanju kao profesiji koja ponekad sliči roditeljstvu vjerojatno igraju ulogu, pogotovo kod mlađih generacija žena koje očito cijene majčinstvo više od svojih majki. Odredbe o radu koje dopuštaju učiteljima da rade honorarno i fleksibilno kombiniraju rad, obiteljski život i brigu za vlastitu djecu također se čine privlačnijim ženama.

Ali, puno je manje poznato da su plaće učitelja, kad ih usporedimo s prosječnim plaćama drugih visokoobrazovanih radnika, puno atraktivnije ženama nego muškarcima. Kao što gornji dijagram pokazuje, u prosjeku u zemljama OECD-a osnovnoškolski učitelji zarađuju 71 posto plaća drugih visokoobrazovanih muškaraca. Ali, učiteljice zarađuju znatno više relativne plaće – u osnovnoškolskoj edukaciji više od 90 posto plaće drugih visokoobrazovanih žena.

Dok muškarci i žene koji obavljaju iste poslove u poučavanju, u javnim školama zarađuju gotovo jednako, relativna vrijednost njihovih zarada na profesionalnom tržištu rada je upečatljivo drugačija. To je vjerojatno razlog zbog kojeg je više žena zainteresirano za poučavanje, pogotovo na nižim razinama edukacije.

Paradoksalno, uvođenje veće rodne ravnoteže u nastavničku profesiju ovisi o mjeri i brzini s kojom drugi sektori smanjuju rodne nerazmjere u zaradi. Ali, edukacijski sektor mogao bi napraviti i puno više kad bi se pobrinuo da žene budu češće unaprijeđene i na rukovodeće pozicije te da okonča stereotipiziranje koje sprječava žene da zauzmu najviše pozicije u specifičnim područjima i na sveučilištima. Edukacijski sektor također bi mogao napraviti više da privuče mlade muškarce u poučavanje nudeći im bolje karijerne izglede i radne uvjete koji poučavanje mogu učiniti puno konkurentnijim karijernim izborom, čak i ako plaće učitelja još zaostaju za onima drugih visokoobrazovanih profesionalaca.

..............................

NAPOMENA:

  • Blog OECD Education & Skills Today raspravlja o postojećim i novim problemima u edukaciji, koji uključuju uspješnost učenika na međunarodnim testovima (PISA) i vještine 21. stoljeća.
  • Izvor: oecdeducationtoday.blogspot.hr

 

 

Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…