I TO SE DOGAĐA: UČENICI POKAZUJU NEPOŠTOVANJE NA SATU

Kako odgovoriti na bezobrazan stav učenika

petak, 19. svibnja 2017.

Potražila sam pomoć Robyn JACKSON, profesorice engleskog u Marylandu i vrsne stručnjakinje za obrazovanje jer sam znala da ću moći povesti razgovor na dubljoj razini.

Kako odgovoriti na bezobrazan stav učenika

Je li moguće stvoriti razrednu kulturu u kojoj djeca neće razviti negativan stav i pokazivati nepoštovanje prema učitelju?

Apsolutno! Kako bi samo deprimiralo kad to ne bi bilo moguće. Ne samo da vjerujem kako je moguće, nego sam to vidjela i svojim očima. Ali, graditi razrednu kulturu ipak nije lako. Ne postoji jedinstven recept, ali u njega ide jako puno sastojaka, uključujući i osobnost učitelja. Neke strategije djeluju samo kod određenih učitelja. Često ne uzimamo to u obzir kad razmatramo strategije koje želimo primijeniti u svojoj učionici.

Koje su posljedice prikladne za djecu koja pokazuju nepoštovanje?

Mislim da moramo razlikovati ometanje ili prekidanje nastave i pokazivanje nepoštovanja. Jer, ometanje nastave se ne događa uvijek uz iskaze nepoštovanja. Smatram da učitelji ne bi trebali tolerirati nepoštovanje. Nikad! Na to se uvijek mora ukazati. Ometanje i nepoštovanje ponekad i nije lako razlučiti, stoga razmatram sljedeće: pokušava li dijete u učionici dovesti moj autoritet u pitanje? Odbacuje li izravno nešto što mu je izričito rečeno da mora učiniti?

Nepoštovanje nikad ne ignoriram. Ometanja mogu i ne moram ignorirati. Možda neću odmah reagirati na njih jer možda imam priliku preusmjeriti učenika i ponovno ga zainteresirati. Moramo biti pažljivi kako interpretiramo ponašanje učenika jer bismo u svojoj frustraciji mogli neko ponašanje doživjeti kao nepoštovanje kada to zapravo nije bila učenikova namjera.

Kako pokazati razredu da vladate situacijom bez burne situacije?

Kad odlučite ne dopustiti da situacija eskalira usred nastave i pozabaviti se time kasnije, to može biti vrlo teško ako učenik želi da njegova bude posljednja. Vrlo je teško odustati od takve bitke. Odmah se zabrinemo da će drugi učenici pomisliti kako se s takvim ponašanjem mogu izvući. U takvoj situaciji teško je razmišljati dugoročno. Ali, učenici neće pomisliti da se s time mogu izvući ako ste učinkoviti u razgovorima nakon nastave i ako učenik sutradan dođe na sat i ponaša se pristojno. Razmišljajte o tome da ne izgubite rat samo zato što želite dobiti manju bitku.

Mrzim koristiti riječ „rat“ kad govorimo o djeci, ali kad kažem djeca, ovdje prije svega mislim na tinejdžere. Govorim o, recimo, 16-godišnjaku koji se voli ponašati bezobrazno na satu, a to čini zbog pozornosti koju time privlači. Tad morate imati pregled cijele igre. Želite li po svaku cijenu i odmah pokazati da ste vi ovdje glavni kad puno toga može poći po krivu ili postoje drugi načini da pokažete kako nećete tolerirati takvo ponašanje?

Ako se pak ne pozabavite time kasnije, tad će učenici zaista pomisliti da im je sve dopušteno. Na satu ostanite mirni i zadržite nadzor nad nastavom. To je vrlo teško, znam kakav je to osjećaj. Ali, ostanete li mirni tog trenutka, učenici neće pomisliti da je takvo ponašanje dopušteno, nego će znati da ste izabrali trenutačno ga ignorirati.

Što činite kad pokušavate objasniti situaciju roditeljima, a oni jednostavno misle da trebate prihvatiti da budete tretirani kao otirač?

Nikad ne prihvaćajte da vas tretiraju kao otirač. Imala sam roditelje koji su mi poklapali slušalicu uz opasku: „Vaš je posao da se nosite sa školom, a naša odgovornost su naša kuća i naš posao. Ako vi ne možete obavljati svoj posao, zašto onda mi plaćamo porez za vas?“ Imala sam slučajeve kad su se roditelji žalili školi ili bi mi poklopili slušalicu, odmah napustili svoj posao i dovezli se u školu samo da bi se izvikali na mene.

S godinama rada, naučila sam da postoji nekoliko načina da osigurate podršku roditelja:

  • Budite proaktivni. Na samom početku godine navedite što su očekivanja i objasnite kako ćete podržati učenike u slučaju da se stvari ne odvijaju po planu.
  • Dajte priču roditelju prije nego što to uradi dijete.
  • Ako je potrebno, pustite roditelja da se ispuše prije nego što počnete govoriti.
  • Pretvorite roditelje u partnere.

Što činite kad čujete psovku u učionici?

Ja sam vrlo staromodna i moji učenici to znaju od samog početka. Često ne moram ništa reći, samo ih pogledam i oni kažu „ups“ i ispričaju se. Ili jednostavno napravim pauzu i kažem: „Možeš li to reći jezikom učionice, molim te?“

Što činiti kad učenik odbija poslušati jednostavan zahtjev: „Skloni telefon“ ili „Sjedni“?

Obično se ovdje radi o ozbiljnijem problemu koji učenik proživljava. Vrlo je važno da ne prekidate predavanje samo da biste se pozabavili njime. Pobrinite se da pokrenete ostatak razreda, a nakon što su poslušali upute i uključili se u nastavu, možete se vratiti problematičnom učeniku s ponovnom molbom te ga upitati kako to da ne želi skloniti mobitel. Ako odbije, možete jednostavno reći: „OK, o tome ćemo kasnije“ i nastaviti s lekcijom. Ne dopustite da situacija preraste u problem, svakako pokušajte porazgovarati s učenikom. Ako se situacija ponovi, možete zamoliti učenika da svoje zadatke obavi na nekom drugom mjestu, u knjižnici, kod pedagoga ili psihologa.

Vrlo je važno zapamtiti da vi u svakom trenutku u učionici šaljete poruku i dajete razredu vrlo važne lekcije jer ne radi se samo o jednom učeniku. Svi gledaju i svi uče.

..................

NAPOMENA:

  • The Cornerstone For Teachers – blog za učitelje autorice i vlasnice bloga, međunarodno prepoznate pionirke modernog bloga za učitelje te učiteljice sa 11 godina iskustva Angele WATSON.
  • Izvor: thecornerstoneforteachers.com

 

 

Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…