POZITIVAN JEZIK I ODNOS POŠTOVANJA PREMA UČENIKU

Oslovljavajte učenike riječima s pozitivnim vizijama

petak, 2. lipnja 2017.

Od svakog našeg 'dobro jutro' do 'doviđenja' sa svakim zvonom, svaki školski dan pruža priliku da se obratimo učenicima riječima koje im daju sliku o njima samima kao aktivnim i sposobnim sudionicima učenja.

Oslovljavajte učenike riječima s pozitivnim vizijama

Iskoristite priliku i koristite vizionarski jezik kako biste pozitivno oslovili i opisali učenike.

NEKOLIKO PRIMJERA POZITIVNOG OSLOVLJAVANJA:

  • Dobro došli u učionicu 101, đaci prvaci!
  • Dobro jutro, slikari! Veselim se vašim kreativnim radovima u vodenim bojama!
  • U redu, empatizeri, da vidimo što možemo danas učiniti kako bi se svi čuli i znali da ih poštujemo.
  • Ovo je naš novi matematički izazov. Što mislite, matematičari, kako ćemo ga riješiti?
  • Danas smo se suočili sa zanimljivim problemom. Što mislite, kako bismo ga mi kao intelektualci riješili?

Ovo „zavodljivo“ oslovljavanje pomaže djeci da oblikuju viziju samih sebe i postignu ponašanje na način na koji to naše riječi opisuju.

Evo nekoliko savjeta o tome kako odabrati moćan vizionarski jezik.

■ VJERUJTE VLASTITIM RIJEČIMA

Kako biste zaista djelovali motivirajuće, u viziju koju usađujete u učenike morate i sami vjerovati. Tek tad će riječi nositi uvjerenje koje učenici moraju čuti kako bi prihvatili viziju kao izvedivu.

Kad koristite nazive i opise, pobrinite se da odražavaju vještine, sposobnosti i ponašanja koji su u dosegu učenika. Uzmimo, na primjer, osmogodišnjake. Razvojno, djeca u toj dobi su puna energije i entuzijazma, nestrpljiva su i uvijek žure isprobati sljedeću novu ideju. Ako ih oslovite sa „staloženi učenici koji su spremni raditi polako i pažljivo“, teško da ćete riječi djelovati uvjerljivo vama ili njima. S druge strane, „živahni učenici spremni uložiti svoju energiju u malo fantastičnog učenja“ prepoznaje njih u pravom svjetlu, na pozitivan način.

■ ISTAKNITE SAMO POZITIVNE VIZIJE

Ponekad, ne razmišljajući, izražavamo negativne vizije poput: „Nadam se vrijednim, umjesto lijenim radnicima“. Jednom kad čuje negativnu viziju, teže će primijeniti pozitivnu. Ili će zamjeriti na nedostatku vjere u njih i opirati se postizanju pozitivne vizije.

Jednostavna, pozitivna izjava funkcionira puno bolje: „Znam da se svi možete jako potruditi i puno naučiti, a ja sam ovdje da vam u tome pomognem“.

■ DODAJTE NEKI DETALJ

Nakon što ste se navikli pozitivno oslovljavati učenike, mogli biste dodati pokoji detalj. Na primjer, nakon što ste ih pozdravili sa „Dobro jutro, đaci prvaci!“ možete dodati nekoliko riječi poput: „Vidim da je naš razred pun učenika koji žele učiti. Ove godine sigurno ćete naići na zadatke koji će vam biti sasvim lagani, ali i na one koji će zahtijevati veliki trud. Ali, svi smo mi ovdje sjajni mislioci pa ćemo se držati svakog zadatka i puno naučiti!“

Opisujući što mislite pod „sjajni mislioci“ – učenike koji ustraju kada je teško – dajete moć svojoj viziji tako što pomažete učenicima shvatiti što zapravo čine kad se ponašaju kao „sjajni mislioci“. Da, vjerojatno će to ponoviti u svojoj glavi i bit će spremniji raditi na postizanju ciljeva.

■ OSLOVLJAVAJTE IH S POŠTOVANJEM

Način na koji oslovljavamo učenike može nehotice potkopati poruku vjere i poštovanja koju im želimo uputiti. Evo nekoliko naziva koje valja još jednom preispitati:

  • „Dečki i cure“, „dame i gospodo“ – druge karakteristike su možda važnije od spola, umjesto toga možete ih pozdraviti s „prvaši“ ili „razrede“.
  • „Razred prof. Petersen“ – naglašava učiteljicu kao karakteristiku koja definira razred sugerirajući da učenici pripadaju njoj. Umjesto toga, pokušajte sa „čitači“, „znanstvenici“, „geografi“, „matematičari“.
  • „Pačići“, „dječica“, „osice“ – previše tepanja degradira učenike. Umjesto toga, pokušajte sa: „Timski igrači“, „lavovi“, „ozbiljni školarci“, „pomagači“.

Kad su u pitanju pozitivan jezik i odnos poštovanja prema učeniku, svaki trenutak je dobar trenutak za početak, a najbolji je – odmah!

..................

NAPOMENA: 

  • Responsive Classroom – koristi pristup temeljen na dokazima, fokusira se na vezu akademskog uspjeha i socijalno-emocionalnog učenja.
  • Izvor: responsiveclassroom.org
Vezani članci
Školski portal: Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

Sveučilište u Mostaru školama nudi platformu za održavanje nastave

… Marka ODAKA i Franje TAKAČA s ministrima obrazovanja, znanosti,…

Školski portal: Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta hoda od naše škole.…

Školski portal: Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena, energije i strpljenja za…

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Na tržnici se zaista može naučiti mnogo toga

Nalazi se na samo pet minuta…

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

Učitelj u borbi protiv iscrpljenosti

…da mi pomažu sačuvati mrvicu vremena,…

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Što se događa kad učenici koriste tehnologiju bolje od učitelja?

Vi znate kako upravljati ponašanjem, kako…

Postanak Zemljine atmosfere

Postanak Zemljine atmosfere

U svemiru ima najviše vodika i…